MUHARRAM SATU PENGHIJRAHAN UMAT ISLAM

Oleh:Mutmaein

Darul Furqaan 1 Muharram – Semua pelajar-pelajar Ma’had Tahfiz Darul Furqan telah berkumpul bersama-sama bagi menyambut kedatangan tahun baru hijrah 1431. Program ini berlangsung selesai solat maghrib, disusuli dengan bacaan yasin secara berjemaah dan seterusnya bacaan doa awal tahun.Turut diselitkan di dalam majlis itu slot ``Tangisan keinsafan” dan ``Pelukan ukhwah” oleh ust.firdaus di mana kesemua 40 orang pelajar di sini bercucuran air mata mereka.

Selepas solat isyak berjemaah, suasana di meriahkan lagi dengan berlansungnya majlis sambutan ma’al-hijrah yang di anjurkan oleh majlis perwakilan pelajar..

Majlis yang di pengerusikan oleh arham dan akmal ini bermula dengan alunan merdu bacaan kitab suci Al-Quran oleh saudara bazli,seterusnya ucapan alu-aluan dari ketua MPP dan ucapan perasmian dari ust.firdaus selaku warden al-furqaan. Majlis sambutan ma’al-hijrah ini berlanjutan sehingga keesokan hari dengan beberapa acara yang dipertandingkan iaitu pertandingan tilawah, tazkirah, pentomen dan nasyid.Walau bagaimana pun pertandingan pentomen terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

0 comments:

Post a Comment

About this blog

PENAUNG
Darul Furqaan Kaherah Mesir

PENASIHAT
Ust. Abulhusna Ad-Dirani

PENGARAH
Al-Banjari

KETUA EDITOR
Ibnu Idris

WARTAWAN
Next Khalifa
Abul Fam
Abu Kirsyah

TYPESETTING
Ibnu Halili

LAYOUT
Abul Syam

PENGUMPUL MAKLUMAT
Nuruddin

JURUGAMBAR
Ibnu Idris

KARTUNIS
Ibnu Shafie

PERCETAKAN & PEMASARAN
Ibnul Burham

BLOGGER
Ibnul Munzir

WEBSITE
www.iltizam-alfurqaan.blogspot.com
www.darul-furqaan.blogspot.com

Sembang-sembang Pengunjung